آیین اصیل عاشورا

باز هم بوی محرم در فضای شهر پیچید و در این میان آیین اصیل عاشورا با هیاهوی خرافه پرستی دست و پنجه نرم می کند و گاهی نیز مظلوم می ماند.

روزشمار تقویم برگ برگ ورق می خورد و دوباره محرم با حال و هوای عرفانی و سحرانگیزش، عطر خوش حسینی را به ارمغان می آورد و می آید تا دوباره دلهای خسته و شکسته کنار "یا حسین" گفتنها آرام گیرد.

عاشورا خلق حماسه ای بزرگ بود که امام حسین (ع) و 72 تن از همراهانش نقش آفرینان آن بودند و از آن روایتی ساختند به عظمت و بزرگی یک حرکت جهانی و به وسعت آمال همه انسانهای تاریخ که مبارزه شجاعانه علیه ستم ستیزی هدف نهایی شان بود و به پشتوانه و عقبه استحکام کربلا راه حق را پیمودند.

 

عاشورا یک فرهنگ است

 

عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب و الهام بخش الهام بخش تشیع در راستاى حرکت ها، جنبش ها و قیام هاى راستین شیعه.

عاشورا نسل به نسل میان مسلمانان اهل حق حضور یافت و هر سال در سالگشت وقوعش که یکهزار و 421 سال از آن می گذرد، همه آزادگان را به سوی خویش فرا می خواند و لحظه های مبازره مظلومانه را در ذهن ها زنده می کند.

اما امروز عزاداریها بازگو کننده پیام عاشورا نیست، نسل امروز به درک پیام قیام عاشورا بیش از پیش نیاز دارد و تنها شناختن ماهیت این جنبش است که اسلام اصیل و دور از پیرایه درک و حفظ می شود.

نسل امروز و آینده تشنه دانستن و آگاهی یافتن است، تشنه وفق دادن خویش با فضیلت ، ایمان و عدالت است و رسیدن به این شاخصهای انسان ساز جامعه جوان را از گمراهی و سرگردانی می رهاند. در حقیقت، قیام حسینی در عصر حاضر و در فضای غبار آلود تبلیغاتی موجود، هر چه بیشتر مرز حق و باطل را تبیین می نماید و دوباره فطرت مدفون شده بشر را که در زندگی مادی غوطه ور است بیدار می کند.

پس نه تنها نیاز بشر در عصر حاضر به قیام عاشورا از بین نرفته است، بلکه فزونی یافته است. محرم را باید لحظه به لحظه درک کرد، باید فهمید همه فداکاریها و رشادتهای یاران سیدالشهداء (ع) که برای شهادت در راه حق با انگیزه الهی از یکدیگر سبقت گرفتند و تمام هستی خود را جانانه واگذار راه ایمان و ظلم ستیزی کردند.

امشب که فرا رسد شب اول محرم است و تکیه های و حسینیه های آماده اند تا مراسم عزاداری را برگزار کنند. پرچمها به نشانی این عزاداری بر سرهر کوی و برزن برافراشته شده اند. علامتهای بزرگ با تیغه های بسیار زیاد و پرهای رنگ به رنگ کنار تکیه ها قرار گرفتند.

برخی عزاداریها به شکل رفتارهای خرافه پرستی هستند که ریشه و سابقه آنها لااقل در دین چندان مشخص نیست اما حتی خود افراد نیز نمی دانند چرا به این رفتارها دست می زنند و البته انجام این قبیل رفتارها از دید بسیاری کارشناسان مسائل دینی کاری عبث و نادرست است.

 

ظلم ستیزی و عدالت گستری اصل مهم قیام عاشورا

 

 ظلم ستیزی و عدالت گستری اصل مهم قیام عاشورا است، واین اصل مهم نباید در گذر زمان و مدرن شدن به ورطه فراموشی سپرده شود. آمیخته شدن مراسم عزاداری به حاشیه ها نسل کنونی و آینده را از ماهیت اصلی عاشورا دور می کند و این موضوعی است که تاثیر نامطلوبی بر جامعه دینی و مسلمنان دارد به همین دلیل فرهنگ سازی مقتدری لازم است تا رسالت عاشورا را بازگو کند.

احیای سنتهای راستین و چرایی عاشورا بسیار مهم است ولی متاسفانه امروز شاهد بروز بعضی مسائل حاشیه ای به بهانه عزاداری محرم هستیم که به واقع ریشه تاریخی ندارد. ریشه بسیاری از رفتارهای بدعتی در عاشورا توهین به مذهب شیعه است و بر اساس برخی تحقیقات معلوم شده است که ریشه بسیاری از رفتارهای بدعتی با هدف دور کردن مردم از اصل عاشورا بدعت گذاری شده است.

 

اجرای برخی مراسمها مغایر با فرهنگ اصیل عاشوراست

 

اجرای بعضی از مراسمات در عاشورا را نیز مغایر با فرهنگ و اصالت این قیام پر شور می باشد و داستان عروسی حضرت قاسم را نمونه ای از آن مراسم می باشد و یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانیهای قدیم ما جدا نمی شود عروسی قاسم است که این موضوع در هیچ کتاب تاریخی معتبری وجود ندارد.

به راستی چگونه می شود باور کرد که امام حسین (ع) در گرما گرم روز عاشورا که حتی مجالی برای خواندن نماز هم نبود، آرزوی دیدن عروسی قاسم را داشته باشد؟

در عزاداریهای قدیم کسی به چهچه زدن فکر نمی کرد. مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) از دیرباز نقشی اساسی و غیر قابل انکار در فرهنگ جامعه شیعی داشته و مولفه های بزرگی از هویت مذهبی شیعیان ایران و جهان را شکل داده است. اما متاسفانه در طول سالهای اخیر شاهد برخی انحرافات و عدول از اهداف راستین این نهضت بزرگ عاشورا، به ویژه در امر مدحی بوده ایم که شاید بی توجهی و کم کاری بعضی شاعران علت آن باشد.

 

 اینها مداحی نیست

 

 این جمله یکی از مداحان و ذکران اهل بیت (ع) است که بر آن نیز تاکید فراوانی دارد و باید متاسف باشیم برای عده ای که عمل و کلامشان را با نام مداح اهل بیت (ع) همخوانی ندارد و در پس این نام مرتکب رفتار و اعمالی می شوند که نه تنها معنی سوگواری را زیر سئوال می برد و نمی تواند معرفی درستی از اهل بیت (ع) داشته باشد، بلکه موجب کمرنگ شدن اصالت قیام عاشورا در اذهان می شود.

و با اشاره به رواج حرکات دور از شان و نابخردانه بعضی مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) باید گفت متاسفانه در بعضی مراسمهای عزاداری مداحان با ستفاده از آلات موسیقی، نام پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) را آمیخته با آهنگهای خاص و غیر مذهبی که نشان غربیگری در آن موج می زدند بر زبان جاری می کنند و به خاطر اشک گرفتن از عزاداران هر چیز بی سندی را بیان می کنند و هر احساس عاطفی را بر می انگیزند. گریه نتیجه عاطفه است و شعور و بینش. کاش می شد در عزاداری های امام حسین (ع) افراد را با زندگی ایشان آشنا کرد که در اینصورت روح آدمی برای بزرگی و عظمت روحش به جوشش در می آید.

باید دانست شعارهای مداحان و قصیده سرایان بزرگ راهی برای بیان عظمت، قدرت، شجاعت، مردانگی و ابهت اهل بیت است و با تاکید باید گفت در عزاداری های قدیم کسی به فکر چهچه زدن نبود و شعرهای سینه زنی به شکلی زیبا و پرمعنا واقعه عاشورا را روایت می کرد و این بیان آنچنان بود که در ذهن زائران مجلس عزاداری تا سالها باقی می ماند.

 

مداحی به روش غیردینی جنگ نرم است

 

آنچه امروز نسل جوان را به هیجان می آورد فرم موسیقی و حرکات خاصی است که با نوای آهنگ همخوانی دارد و جوانان مسخ این حرکات می شوند بدون اینکه حتی لحظه ای به آنچه در کربلا گذشته است فکر کنند.

پر واضح است بعضی نوحه ها به روش غیر دینی و بدون مراجعه به متون اسلامی بین جوانان پرشور و عزادار امام حسین (ع) خوانده می شوند در واقع زمینه بروز جنگ نرم در جامعه است. جنگی که نابودی شیعه تنها هدف آن است.

جنگ نرم ذهن و قلبها را نشانه گرفته و تاکتیکهای گوناگون که مداحی نمونه آن است می خواهد به منظور خود برسد و در این مسیر احساس و ارادت شیعه به اهل بیت (ع) را ابزار دست خود کرده و با بیان الفاظی ظریف و دلنشین جوانان را از هدف اصلی حضور در مراسم عزاداری منحرف می کند.

وبا تاکید می توان گفت ، متاسفانه بعضی مراسم سوگواری امام حسین (ع) صحنه معرکه تبدیل شده است که با شعرهای بی اساسی چون، دیونتم ابالفضل، عاشق اون چشاتم، خوشگل منی اباالفضل و تکرار آن جوان را از خود بی خود می کند. به راستی از خنجر تیز شمر گفتن آموزنده تر است یا ترجمه خطبه امام سجاد (ع) در برابر دستگاه امویان در دمشق؟

به هر روی سوگواری برای امام حسین(ع) از دیرباز و با برپایی آیینهای گوناگون در ایران برگزار شده است و باید علاوه بر ادامه این سنت معنوی از درگیر شدن اعتقادات مذهبی با خرافه ها و گمراهی نسل جوان پرهیز کرد.

 

پایگاه اطلاع رسانی حضرت سیدالشهدا (ع)  ::sayedoshohada.com::

 

نگارش در تاريخ جمعه ٤ دی ۱۳۸۸ توسط پیـوند آل محمد (ص) | نظرات()